Analitycy i specjaliści już teraz zwracają uwagę na to, co będzie istotne w nadchodzącym roku w zakresie SEO. Trendy na przestrzeni lat bardzo się zmieniły, a same algorytmy nieustannie się rozwijają. To odpowiedni moment, aby przeanalizować działania w obrębie pozycjonowania i przygotować się na 2022, jeszcze bardziej niż dotychczas. Stworzyliśmy własną listę technik i strategii, które warto uwzględnić.

Tematy i słowa kluczowe

Zacznijmy od treści tworzonych dla SEO. Warto zbadać tematy i słowa kluczowe, które zazwyczaj używasz. Słowa kluczowe powinny konkurować w wyszukiwarce, a nie tylko być powiązane z firmą. Sprawdź, na jakie słowa pozycjonują się Twoi konkurenci. Przydatnym narzędziem może okazać się Google Keyword Planner, który pomoże zbadać słowa kluczowe. Dostarcza informacje o miesięcznej liczbie wyszukiwań, średnim branżowym koszcie kliknięcia oraz poziomie konkurencji na słowo kluczowe.

Nie mniej istotna jest także analiza tematów, jakie wykorzystujesz na swoim blogu. Dobrym sposobem będzie sporządzenie listy stron www, postów, blogów i artykułów, które mają wysokie pozycje i odpowiadają Twojej branży. Frazy kluczowe należy tworzyć w kierunku tematów — nie odwrotnie! Nie warto za każdym razem powtarzać tych słów, które pasują do branży. Strategię możesz tworzyć, budując bloki tematyczne, a więc zamiast pojedynczych słów tworzysz bazę, która poszerza obszar Twojej działalności i tym samym zwiększa możliwości dotarcia do nowych odbiorców.

Na przykład zajmujesz się świadczeniem usług pozycjonowania dla e-commerce. Zamiast nieustannie używać frazy pozycjonowanie, możesz wybierać tematy związane ze strategią, błędami, mobilnością lub lokalnością. Takie tematy wygenerują zupełnie nowe słowa kluczowe.

Nie mniej istotna staje się jakość treści. Algorytmy zwracane są w kierunku roli, jaką odgrywa treść w procesie pozycjonowania. Artykuły powinny zawierać wiedzę, merytorykę, odwoływać się do budowania autorytetu, a także muszą być wiarygodne. Dzięki temu Google może wywnioskować, czy treści są nie tylko zgodne z wytycznymi SEO, ale także czy są przydatne dla użytkowników. To właśnie na użyteczność należy postawić!

Nagłówek i tytuł

Co z H1? Nawet najbardziej jakościowe treści na blogu, stronie głównej czy w zakładkach mogą zniknąć w czeluściach sieci, jeśli nie stworzysz wartościowego nagłówka. Tytuł świadczy o tym, czy Twoi przyszli klienci zobaczą treści. Warto więc zrobić ponownie research wśród konkurencji i zbudować własne tytuły, które będą zachęcać do kliknięcia „Czytaj dalej”.

Wyszukiwanie głosowe

Możliwość skorzystania z udogodnienia, jakim jest wyszukiwanie głosowe, staje się coraz bardziej popularne. Zajęte ręce, kierowanie pojazdem, krótki czas na weryfikację — to wszystko skłania nas, aby skorzystać z pomocy Siri, Alexy czy Asystenta Google. Być może już niebawem takie wyszukiwanie stanie się normą. Co możesz zrobić? Zacznij tłumaczyć treści pisane na mówione. Uwzględnij w swoich wpisach zmianę słownictwa na bardziej potoczną.

Czym są treści konwersacyjne? Mają charakter bez formalnej struktury i z mniejszym naciskiem na słowa kluczowe. Warto zastanowić się, jakie są najczęściej zadawane pytania i jaką mogą mieć formę. Użytkownicy będą pytali Google i oczekiwali odpowiedzi przy pomocy asystenta głosowego. Słowa kluczowe warto dostosować do zapytań. Tutaj sprawdzą się także frazy long tail, na podstawie których stworzysz wartościowe artykuły na bloga.

Zwróć uwagę na dostępność strony

Z roku na rok użytkowników internetu przybywa. Korzystają z niego wszystkie grupy wiekowe, a także osoby z niepełnosprawnościami. By być znajdowanym przez wszystkich, należy wdrożyć przyjazne rozwiązania dla osób z wadami wzroku czy innymi problemami. Co więcej, utworzenie strony i zapewnienie dostępności do usług lub produktów dla wszystkich użytkowników nie tylko pozytywnie wpływa na ranking wyszukiwarki, ale przede wszystkim lepszy odbiór przez klientów.

Jak to zrobić? Witryna powinna być zgodna z WCAG. Dzięki temu spełni poziom wymagań dla osób z niepełnosprawnościami. Korekty kontrastu, dodanie napisów, podświetlenie linków, zwiększenie czcionki, zatrzymanie animacji lub wyrównanie tekstu to tylko niektóre udogodnienia, z których mogą skorzystać te osoby, a także starsi użytkownicy Internetu.

Pamiętaj o aspektach technicznych

Przygotowanie wartościowych to jedno, jednak wiele firm nie ma pojęcia, że na pozycje w wyszukiwarce wpływa zarządzanie techniczne stroną. Backend strony www to m.in.:

  • czas ładowania,
  • skomplikowane struktury URL,
  • strony bez https,
  • błędy stron
  • brakujące adresy,
  • źle ustawione mapy witryn.

Warto zatrzymać się na chwilę przy czasie ładowania strony. W nadchodzącym roku będzie to miało ogromne znaczenie. Warto skrócić czas wczytywania strony zarówno w wersji tradycyjnej, jak i mobilnej. Aktualnie dla algorytmu, szybkość strony to jeden z najważniejszych czynników SEO. Google chce, aby odpowiedzi na zapytania użytkowników pojawiały się jak najszybciej. Odrzucenia strony przez dłuższy czas ładowania może mieć wpływ na Twoją pozycję.

Postaw na SXO, a więc doświadczenia użytkownika

Połączenie UX oraz SEO będzie miało w 2022 roku niebagatelne znaczenie. Strona musi być: widoczna, dostępne, czytelna i łatwa w obsłudze. O SXO więcej pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu. Czytaj tutaj.

Wersje mobilne wychodzą na pierwszy plan

Optymalizacja mobilna w 2022? Przecież ten temat obowiązuje od dawna, jednak Google nadal rozwija się w tym kierunki! Musisz wiedzieć, że od niedawna robotsy Google najpierw zajmują się indeksacją wersji mobilnych, a bez tego niemożliwe będzie dobre wypozycjonowanie strony www. Responsywność stron internetowych lub witryny mobilne to aktualnie punkt obowiązkowy, który należy wykonać przy optymalizacji.

Content Video jest przyszłością SEO?

W Internecie zaczynamy stawiać na wizualność. Rozwój aplikacji wideo sprawił, że również czynniki SEO zwracają się ku marketingowi wideo. Korzystanie z filmów zwiększa zaangażowanie użytkowników, a ponadto są one pomocnym źródłem w promocji. Dla swojej marki możesz tworzyć poradniki, instrukcje, prezentacje produktów czy też treści informacyjne w formie wideo. Content wideo zachęca do kliknięcia dalej, przeczytania artykułu, a nawet zakupu produktu!

Błędy w SEO — na to musisz uważać!

Wiesz już, co możesz zrobić w przyszłym roku, aby Twoja witryna lepiej się pozycjonowała. A czego unikać? Google będzie nadal rozwijał mechanizmy, które wyłapywać będą złe nawyki SEO. Z pewnością musisz zrezygnować z kopiowania treści, niskiego UX, nagromadzania słów kluczowych oraz namolnych reklam.

Sprawdź naszą ofertę i zobacz, jak możemy pozycjonować Twoją markę w Internecie.