Zastosowanie metatagów może znacząco wpłynąć na pozycjonowanie określonej treści, dlatego tak ważne jest, aby stosować je w sposób odpowiedni. Najpopularniejszymi rodzajami odnośników są te nofollow i noindex. Poznaj je i dowiedz się, czym się różnią.

Czym są metatagi?

Metatagi to specjalne elementy HTML umieszczane w sekcji nagłówka strony internetowe. Zawierają one kluczowe informacje o stronie, takie jak tytuł, opis czy słowa kluczowe. Te informacje są zazwyczaj niewidoczne dla użytkownika, ale mogą być użyteczne dla robotów przeszukujących sieć, takich jak algorytmy wyszukiwarek, które korzystają z nich do katalogowania i indeksowania stron internetowych. Wśród tych najważniejszych wyróżnić można właśnie nofollow i noindex

Metatag nofollow

Nofollow jest atrybutem HTML, który stosuje się w linkach na stronie internetowej.  Informuje on roboty wyszukiwarek, aby nie śledziły linku. Oznacza to, że link oznaczony jako nofollow nie przekazuje żadnej wartości związanej z pozycjonowaniem strony. Atrybut ten wykorzystywany jest jako sposób na zwalczanie spamu w komentarzach na blogach i forach internetowych. Dzięki temu webmasterzy mogą kontrolować, które linki na ich stronie powinny być śledzone przez roboty wyszukiwarek, a które nie. Znajduje on swoje zastosowanie w komentarzach na blogach, wewnętrznych linkach na stronie lub w przypadku, gdy webmaster nie chce przekazać wartości linkowej do strony docelowej.

Metatag noindex

Kolejnym, równie często występującym metatagiem jest noindex. Stosowany w nagłówku strony lub metatagu informuje roboty przeszukujące sieć, aby nie indeksowały strony lub jej części. W praktyce strona oznaczona w ten sposób nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Noindex przydatny w przypadkach stron z treścią zduplikowaną, testowych, prywatnych lub w trakcie budowy. Dzięki niemu możliwe jest unikanie kar za duplikaty, przy jednoczesnym zachowaniu ich na serwerze.

Czy metatagi dają sto procent gwarancji?

Warto jednak zaznaczyć, że oba te meta tagi nie dają stuprocentowej gwarancji bezpieczeństwa. Niektóre algorytmy mogą zignorować atrybut nofollow lub interpretować go inaczej, z kolei oznaczenie strony jako noindex nie zabezpiecza jej przed przeglądaniem lub dostępem przez innych użytkowników, którzy znają jej adres URL.