3m przybliżony czas czytania
W formie graficznej występują jako #, a więc tak zwane kratki. Do nich dopisywane są słowa charakterystyczne dla danego zdjęcia lub tekstu. Niewątpliwie hashtagi królują na Instagramie (można pod jednym postem wrzucić ich aż 30!). Czy wrzucanie 30 kratek na Instagramie ma sens? Okazuje się, że nowy algorytm wskazuje na dodawanie tylko znaczących #. Ważna jest ich jakość - nie ilość. Optymalnie powinno dodawać się około 7 hashtagów na Instagramie. Jeśli Twoi odbiorcy pochodzą z Polski, używaj głównie # w języku polskim.
Pierwszy wpis z użyciem # pojawił się na Twitterze w 2007 roku. Użył go Chris Messina — uznany jako wynalazca hashtagu w mediach społecznościowych. W 2010 hashtagi zaczęły funkcjonować na Instagramie, a dopiero po 3 latach zainteresował się nimi Facebook. Pomimo tylu lat nadal wiele osób nie wie, czy używanie kratek ma sens w tym serwisie.
Ich rolą jest oznaczenie wpisu w celu podkreślenia przynależności do danego tematu. Hashtagi można traktować jako przekierowanie, gdyż po kliknięciu dobrze skonstruowany hashtag, przenosi nas do treści, które są pod niego podpięte.
Na Twitterze zazwyczaj dzięki kratkom możemy wyszukiwać konkretnych tematów lub aktualności. Podobnie jest na Instagramie, jednak tam wpisy kierowane są raczej ku tematom lifestylowym. Algorytm Facebooka hashtagi traktuje jednak inaczej.
Facebook od początku swojego istnienia zakładał, że jest to miejsce, w którym można budować relacje. Z czasem te relacje zaczęły ewoluować, a więc nie dotyczyły jedynie kontaktów między znajomymi, a klient-reklamodawca. Firmy stawiają na zbudowanie relacji za pomocą Facebooka, aby przekonać swoich odbiorców do wykonania zakupu, skorzystania z usługi lub kontaktu.
Tak więc skoro rola hashtagów polega na wyszukiwaniu tematów, a Facebooka do budowania relacji, to czy jest sens ich użytkowania? Odpowiedź nie jest prosta! Treści z hashtagiem na Facebooku budzą mniejsze zainteresowanie, a zastosowanie kilkunastu kratek może negatywnie wpływać na na odbiór wpisu. Dla użytkowników Facebooka będzie to po prostu mniej atrakcyjne.
Dlaczego jednak niektórzy używają hashtagów? Tutaj liczy się umiejętność ich stosowania.
Dobrym rozwiązaniem jeśli chcesz używać hashtagów na Facebooku będzie umieszczanie kratek powiązanych z marką. Może to być specjalnie stworzony hashtag z nazwą firmy, zawierający hasło reklamowe lub motyw przewodni danej tematyki posta.
Spójrzcie, jak robią to wielkie marki:
Źródło: facebook.com/Amazon/; facebook.com/McDonaldsPolska/; facebook.com/SamsungPolska