Charakterystyczne kratki # są obecne już w większości mediów społecznościowych. Swoje działanie oparły na hashtagach Twitter oraz Instagram, gdzie stosowane są jako mini wyszukiwarki tematów. Co jednak z Facebookiem, który nieustannie dostosowuje swój interfejs do trendów? Czy na Facebooku warto używać hashtagów?
 

Czym są hashtagi?

W formie graficznej występują jako #, a więc tak zwane kratki. Do nich dopisywane są słowa charakterystyczne dla danego zdjęcia lub tekstu. Niewątpliwie hashtagi królują na Instagramie (można pod jednym postem wrzucić ich aż 30!). Jednak pierwszy wpis z użyciem # pojawił się na Twitterze w 2007 roku. Użył go Chris Messina — uznany jako wynalazca hashtagu w mediach społecznościowych. W 2020 hashtagi zaczęły funkcjonować na Instagramie, a dopiero po 3 latach zainteresował się nimi Facebook. Pomimo tylu lat nadal wiele osób nie wie, czy używanie kratek ma sens w tym serwisie. 

Do czego służą hashtagi?

Ich rolą jest oznaczenie wpisu w celu podkreślenia przynależności do danego tematu. Hashtagi można traktować jako przekierowanie, gdyż po kliknięciu dobrze skonstruowany hashtag, przenosi nas do treści, które są pod niego podpięte. 

Na Twitterze zazwyczaj dzięki kratkom możemy wyszukiwać konkretnych tematów lub aktualności. Podobnie jest na Instagramie, jednak tam wpisy kierowane są raczej ku tematom lifestylowym. Algorytm Facebooka hashtagi traktuje jednak inaczej. 

Facebook a hashtag

Facebook od początku swojego istnienia zakładał, że jest to miejsce, w którym można budować relacje. Z czasem te relacje zaczęły ewoluować, a więc nie dotyczyły jedynie kontaktów między znajomymi, a klient-reklamodawca. Firmy stawiają na zbudowanie relacji za pomocą Facebooka, aby przekonać swoich odbiorców do wykonania zakupu, skorzystania z usługi lub kontaktu.

Tak więc skoro rola hashtagów polega na wyszukiwaniu tematów, a Facebooka do budowania relacji, to czy jest sens ich użytkowania? Odpowiedź nie jest prosta! Treści z hashtagiem na Facebooku budzą mniejsze zainteresowanie, a zastosowanie kilkunastu kratek może negatywnie wpływać na na odbiór wpisu. Dla użytkowników Facebooka będzie to po prostu mniej atrakcyjne.

Dlaczego jednak niektórzy używają hashtagów? Tutaj liczy się umiejętność ich stosowania.

Jak stosować hashtagi na Facebooku?

Dobrym rozwiązaniem jeśli chcesz używać hashtagów na Facebooku będzie umieszczanie kratek powiązanych z marką. Może to być specjalnie stworzony hashtag z nazwą firmy, zawierający hasło reklamowe lub motyw przewodni danej tematyki posta. 

Spójrzcie, jak robią to wielkie marki:

Źródło: facebook.com/Amazon/; facebook.com/McDonaldsPolska/; facebook.com/SamsungPolska

Co jeszcze warto wiedzieć?
  1. # społeczności — dowiedz się, jakich hashtagów używają Twoi odbiorcy. To doskonały sposób, aby zwrócić ich uwagę!
  2. Wielkość liter — czy ma to znaczenie w tworzeniu #? Stworzenie hashtagu w zasadzie long tail dobrze jest czymś wyróżnić! Bardziej czytelny hashtag będzie kiedy każde słowo rozpocznie się wielką literą.
  3. Coś prostego! Mimo tego, że kombinacje słów są możliwe, zazwyczaj najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie za kratką pojedynczego słowa.
  4. Ile tych #? Dla Facebooka mniej znaczy lepiej. Dobrym rozwiązaniem będzie zastosowanie maksymalnie 2-3 hashtagów
  5. Czy inne znaki też się otagują? Warto zapamiętać: Hashtagi nie działają z żadnymi znakami interpunkcyjnymi. Dotyczy to także emotikon.
Poznaj naszą ofertę Facebook Content Marketing