Przeglądając media społecznościowe pewnie nie raz natknąłeś się na dość kontrowersyjne tytuły artykułów lub grafiki. Wyolbrzymianie problemów, skróty myślowe mają zwracać naszą uwagę i co więcej… zmusić do kliknięcia. Wyjaśniamy czym są artykuły clickbaitowe i czy warto je stosować.

Clickbait - przynęta czy odstraszacz?

Clickbait pochodzi z połączenia angielskich wyrażeń co w wolnym tłumaczeniu oznacza kliknięcie i przynętę. Jest to internetowe zjawisko, którego zadaniem jest przyciągnięcie uwagi za pomocą tytułu lub miniatury o często wyolbrzymionym lub kontrowersyjnym znaczeniu dla artykułu.

Czy clickbait to odpowiednie narzędzie w marketingu? To rozwiązanie ma niestety dwie strony. Nagłówek zazwyczaj pozornie interesujący kieruje do nierzetelnych informacji, a następnym razem po prostu użytkownik w niego nie kliknie. Warto wiedzieć, jak wyglądają clickbaity oraz jak je stosować z rozwagą, aby jednak odbiorcę przyciągnąć na swoją stronę internetową.

Zazwyczaj artykuł z wykorzystaniem clickbaita wcale nie ma z nim związku. Nagłówek ma być jedynie pretekstem do kliknięcia. “Pozbądź się zbędnych kilogramów już w tydzień. Nowa szokująca dieta, którą stosują gwiazdy”. Jak widać to zwykły clickbait. “Poznaj skuteczne sposoby na odchudzanie” - który z tych tytułów brzmi bardziej wiarygodnie? To właśnie różnica między clickbaitem a rzetelnym nagłówkiem.

Dlaczego clickbaity tak denerwują?

Czytasz ciekawy nagłówek, klikasz w artykuł tylko po to, by dowiedzieć się, że nie ma on nic wspólnego z obiecaną treścią. Portale tworzą coraz to bardziej absurdalne nagłówki, aby przyciągnąć użytkownika.

Stosują je najczęściej portale plotkarskie, które obiecują odkrycie największej tajemnicy osoby publicznej lub gwiazdy, jednak klikając w treść okazuje się, że osoba ta na przykład lubi jazdę na rowerze. Stracony czas dla użytkownika daje mu świadomość, aby więcej nie klikać w podobne treści.

Traci na tym serwis, bo im więcej denerwujących tytułów, tym bardziej wzrasta oburzenie użytkowników. Nie tylko krytykują sam portal, ale przestają się nim interesować. Może to mieć znaczenie na zasięg wpisów w mediach społecznościowych, a w ostateczności pozycję w wyszukiwarkach!


Zadbaj z Mediart o przyjazne nagłówki i content marketing


 

———   Dzielimy się naszą wiedzą
Zobacz również